Bila Rakan Senior Berlagak Jadi Bos

Malu tak terkata bila bos yang sedang berdiri di hadapanku dapat menangkap situasiku. Kawan enhubby bagi kain ni hari Jumaat lepas.


Dark Nurse Facebook

Kalau laki jadi bos bini pun nak jadi bos.

Bila rakan senior berlagak jadi bos. Salah pilih itulah kesimpulan aku bila terfikir dia rupanya yang jadi jodoh aku. Saya tak mahu awak jadi orang pertama yang pengsan dalam pejabat saya ni Bos kami bersuara lagi bila aku masih berdiri kaku. Malu gak bila akak-akak kat pejabat tengok muka saya macam tu.

Harini aku lambat makanya aku lah jadi receptionist sem nihukhuk. Jagakan mak bos dia masuk hospital dan kalau ada pegawai baharu yang nak masuk mereka kena tong-tong duit beli televisyen almari baru untuk office pegawai tu ciap cakelatt. Sesat kerana berlagak pandai.

Mahu carikan hadiah untuk si dia. Kadang-kala Bonda keliru apabila bos mengarahkan orang bawahnya sediakan perancangan tahunan program unitorganisasi. Terpaksa la pendam je.

Sem lepas aku selalu kacau senior yang duduk kat depan pintu. Aku menyusun majalah di atas meja di bilik Wafiy. Pastikan mereka tidak jadi membeli produk keluaran syarikat.

Nak bangkang tak boleh. Setelah Perak dikuasai BN rakan-rakan saya tu tak la pulak marah2 kenyang makan bom asap dan tergolek2 di atas aspal jalan seperti yang dilakukan orang melayu. Tapi sekarang saat ini aku harap dia ada kat sini walaupun hanya untuk bergaduh dengan aku macam selalu bila dia selalu marah dengan.

Cara paling mudah untuk dapatkan sampel kertas kausa sudah pasti dapatkan dari rakan-rakan ataupun peguam senior yang kita kenal. Masa awal-awal kerja dia siap kena bayar kan bulanan kereta orang atasan dia. Bila saya sampai atas terus saya mengadu dengan bos saya.

Ayat-ayatnya telah membuatkan wajah aku berbahang dan bertukar warna. Juga sesuai untuk apa jua majlis - ulang tahun perkhawinan harijadi perpisahan ulang tahun pertemuan dan sebagainya. Macam senior nie berkuasa penuh je kat pelajar baru.

So apa yang kita nakkan informasi daripada survisor kita bos kita rakan-rakan yang akan membantu kita sepanjang kita bekerja aa dan bila kita menjanakan perancangan kita akan lebih jelas aa kepada matlamat kita untuk bekerja dan aa yang paling penting ialah aa ini teguran juga dan merupakan aa poin yang agak penting juga kepada semua graduan apabila bila kita belajar. Padahal dieorang pon student jugak. Kadang2 habis orentasi pon nak berlagak senior lagi.

Kadang2 ada hari tertentu di mana aku rasa berat betul nak pegi kerja. Kalau orang yang berfikiran positif dia akan anggap junior tu sebagai kawan. Isfanizal Iskandar merupakan seorang penggila radio yang tidak berapa pandai berQSO.

Mereka kata itu pengajaran buat DAP supaya mereka. Akak baru habiskan tempahan terakhir untuk raya tahun 2011 ni. Masa dah masuk U pon x kan ko nak ajar benda tu.

Beliau bukanlah seorang yang sukses masa sekolah dulu. Aku panggil dia receptionist. Nasib baik baju budaksebaya dengan izzat yusufsekali hadap aje laok takmacam ni akak nora kenakan rm 15 je sepasangtahun depan siapa nak cuba tempah baju anak-anak dara yang comel tu dengan akak noraroger-roger la ek.

Tapi saya sedar tak semua bernasib baik macam ni. Kawan-kawan aku semua gelakkan aku. Staf mempunyai persepsi sendiri dan mereka sering memperkatakan bahawa.

Bukan aku yang kena la. Bila jadi benda-benda macam ni saya jadi terfikir. Memberi nama manja kepada bos seperti Boroi atau Janggut Telebang semasa bercakap dengan setiausahanya.

Masa mengadu dengan bos dah macam nak nangis dah saya masa tu. Bila blogger jadi maid ep 14. Kenapa wujud lagi manusia2 begini.

Keadaan Office Yang Tegang Membuatkan Organku Jadi Tegang Juga. Saya juga pernah dengar sedikit2 hal 2 orang exco DAP yang dikatakan berlagak tu daripada rakan-rakan bisnes yang berbangsa cina. Kenyataannya itu ada kebenarannya dan nampaknya masalah yang serupa akan menjalar ke Kabinet 2008.

Penggila radio amatur juga menyalak seperti anjing bila berQSO. Cari rakan-rakan yang boleh bantu anda clerk pesakit dan jadi pengkritik anda sewaktu anda present kes tersebut. A Terlalu cerewet- sibuk dengan perkara-perkara kecil.

Lepas sahaja aku susun majalah aku pergi pula susun meja Wafiy. Sini kami kumpulkan cadangan hadiah untuk wanita yang unik dan menarik. Walhal bila dia ada aku selalu berlagak dengan dia dan selalu menyakitkan hati dia seolah-olah aku tak perlukan dia pun dalam hidup ni.

Beliau terjebak ke dalam dunia radio amatur cuma sekadar hendak berlagak pandai dan nak jadi champion. Sekurang-kurangnya kita boleh baiki kesalahan antara satu sama lain sama-sama dapat ilmu bermanfaat. Sama macam jiran saya yang kerja askar.

Salam buat rakan-rakan dan anak-anak Bonda. Sdr Ismail dan ZV seorang yang bergelar profesor dan sering menjalankan kajiselidik berkaitan politik Malaysia pernah memberitahu saya bahawa Kabinet Pak Lah 2004 dihantui masalah isteri menteri. Aku cukup tak suka bila tak tahu tentang sesuatu tapi orang tu tak nak mengaku tak tahu sebaliknya dia berpura-pura tahu semuanyakalau time aku sekolah dulu kami panggil jenis macam ni jenis buat pala tau buat kepala tahumaybe nak tunjuk hebat la kot.

Sekali-sekala berlagak jadi pensyarah tak mengapa. Apatah lagi tempoh macam sekarang di mana setiap hari bila aku duduk kat ofis dengar orang bergaduh dan maki-maki keluar ayat FUCK YOU atau YOU ARE SO STUPID. Khas untuk perempuan tidak kita isteri kekasih teman biasa guru bos dan sebagainya.

B Terlalu kedekut memberi penilaian. Aku harap senior aku tuh tak tahu aku dapat tempat duduk diaIskiskisk. Tulalain kali jangan pekenakan orangnanti kena kat batang hidung sendiri.

Bila ada tetamu pelanggan datang ceritalah perkara-perkara buruk tentang syarikat. Memang marah sangat masa tu. Meletak kereta secara sengaja di petak dikhaskan untuk bos anda.

Kali ni Bonda nak sentuh tentang basic management management 101 kerana terdapat bos yang gagal menjadi good manage r apabila mereka jadi bos. Seperti Hafizi Ibrahim beliau terjebak ke. Benda dah selalu sangat jadi bila tanya kenapa buat alasan.

Aku tak tahu pula yang PA kena buat kerja ala-ala cleaner. Tak kira kes itu mudah atau susah. Wafiy yang sedang duduk di kerusinya hanya memerhati.

Sejak dari tahun pertama saya jadi peguam saya bertuah kerana dikelilingi oleh rakan-rakan dan senior-senior yang sangat baik dan tidak kedekut ilmu. Kalau senang buatlah yang. Sudah jadi lumrah kebanyakan staf mungkin tidak suka mendapat bos wanita.

D Garang tidak betempat.


Dark Nurse Facebook


LihatTutupKomentar